Archief

De Heemkundige Kring heeft de zorg over het gemeentelijk archief van Hoeilaart (tot 1940) op zich genomen, dat op die manier ook toegankelijk wordt voor historisch onderzoek.
De notulen (verslagen) van de gemeenteraad (1823-1969) en het schepencollege (1886-1963) zijn zowel digitaal als op papier in het archief aanwezig en worden sinds 2023 ontsloten via uitgebreide indexen: index gemeenteraad, index schepencollege en gecombineerde namenindex.

Schenkingen van archiefmateriaal, zowel privé als van verenigingen, blijven altijd welkom. Het kan daarbij gaan om foto’s, affiches, oude documenten, rouwbrieven, bidprentjes, … De kring heeft een zeer uitgebreid beeldarchief.

“Wie zijn verleden niet bewaart, heeft niets om de toekomst mee op te bouwen.”

Het archief is open elke donderdagavond van 20 tot 22 uur, en op afspraak. Voor genealogische opzoekingen regelmatig ook open op woensdagnamiddag, tussen 14.30 en 17.30 uur. Meer info: zie Contact