‘Eerste bak’ in bakoven Groenendaal

Heemkunde, · Categorieën: Nieuwsberichten

Tegenover het bosmuseum Jan van Ruusbroec te Groenendaal staat een bakhuis daterend van het einde van de 18° Eeuw. De bakoven, die hoorde bij het bakhuis, werd doorheen de jaren afgebroken. In 2019 vatten leden van onze heemkundige kring en vrijwilligers van Natuurpunt CVN en NGZ het idee op om te ijveren voor de restauratie van bakhuis en bakoven. Het gebouw heeft immers een belangrijke historische waarde en de oven biedt de mogelijkheid om met bezoekers te werken rond oude technieken en de verhouding tussen voedselproductie en behoud van biodiversiteit.
Het agentschap voor Natuur en Bos, eigenaar van het bakhuis, zocht en vond de middelen voor de restauratie van de bakoven.

De eerste steenlegging vond plaats op Open Monumentendag 2019, in aanwezigheid van burgemeester Tim Vandenput. Sinds augustus 2020 is de oven een feit en nu zondag 18 oktober, op de Dag van het Zoniënwoud, zal er voor de eerste keer gebakken worden. De ovenbouwers vertellen je, tijdens het stoken en bakken, graag meer over de bouw van de oven. Ook de kring zal met een kleine tentoonstelling aanwezig zijn.

Vooraf inschrijven is verplicht (max. 10 bezoekers per sessie).

Sessie 1: van 10 tot 10.30 uur. Klik hier om in te schrijven.

Sessie 2: van 10.40 tot 11.10 uur. Klik hier om in te schrijven.

Sessie 3: van 11.10 tot 11.40 uur. Klik hier om in te schrijven.

Sessie 4: van 13 tot 13.30 uur. Klik hier om in te schrijven.

Sessie 5: van 13.35 tot 14.05 uur. Klik hier om in te schrijven.

Sessie 6: van 14.05 tot 14.35 uur. Klik hier om in te schrijven.

Sessie 7: van 14.35 tot 15.05 uur. Klik hier om in te schrijven.